De eerste dag - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Amber Oude Heuvel - WaarBenJij.nu De eerste dag - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Amber Oude Heuvel - WaarBenJij.nu

De eerste dag

Blijf op de hoogte en volg Amber

05 Juli 2016 | Vietnam, Can Tho

Lieve allemaal,

Wat er met mijn andere 2/3 blogposts is gebeurt heb ik geen idee, die zijn opeens weg...

Vandaag is het werk echt begonnen, vanochtend ging de wekker om 7:15 en fietsten we weg om 7:40.
Ik ging samen met een ander meisje uit het huis naar Thien An.
Hier wonen weeskindjes, die worden daar opgevangen en opgevoed tot dat ze dat zelf kunnen. We geven daar engels les van 8 tot 9 en normaliter speel je dan nog met de kindjes van 9 tot 10, maar er was nu bezoek van andere mensen, dus konden wij eerder weg.
Het is een klasje van 8 kindjes, en het lesgeven gaat erg gevarieerd(heb ik gehoord aangezien dit mijn eerste keer was). Je hebt een paar kindjes die doen heel goed mee en die weten ook het antwoord wel, als ze maar hard genoeg proberen.
Maar ook heb je er natuurlijk kindjes zitten die niet opletten en hele tijd met elkaar zitten te kletsen en lopen te auwehoeren.
Dan denk je, met 2 mensen en een klasje van 8 moet dat toch te voorkomen zijn? Als je de taal niet spreekt en het van die jonge kindjes rond de 7 zijn die afgeleid zijn door alles gaat dat nog al lastig.
Op het eind van de les delen we stickers uit aan de kinderen die goed mee hebben gedaan en goed hebben opgelet, en dan baal je natuurlijk als je geen sticker krijgt.

Later op de dag gingen we, voordat we naar het City Orphanage moesten, even met de fietsen van het huis langs het mannetje op de rotonde, maar die was er niet...
Toen gingen we door naar het City Orphanage, 2e project van de dag.
We kwamen als eerste daar aan bij de kinderen van leeftijd 7 t/m 10 volgensmij? daar hebben we een hele tijd mee zitten spelen tot we even een deurtje verder gingen. Daar lagen allemaal mannen/jongens op de grond. Allemaal fysiek en/of mentaal gehandicapt, heel sneu om aan te zien. De geur was ook niet al te prettig maar daar moet je je even doorheen slaan. Eigenlijk zouden we deze mensen eten moeten geven, maar de verzorgster zei dat dat al gedaan was.
Toen gingen we maar door naar de peuters boven, en we hoorden al een jongetje huilen. Een paar kindjes moesten daar nog te eten krijgen, en ik zat nog een hele tijd met het jongetje wat we hoorden huilen vanaf onder, en wat een dropje!! Zat je hem heen en weer te wiegen om liet je hem op de toppen van je knieën zitten, hij vond het helemaal leuk, gieren dat hij deed!!
Als laatste kwamen we aan bij de baby's, en bos wat waren die schattig.
We moesten met de baby'tjes knuffelen, ze de fles geven, en gewoon zorgen dat ze liefde kregen.
Er lag een kindje met een heel groot waterhoofd, en een veeeeel te klein kindje, het was zo zielig om te zien. Als ik het goed hoorde zaten er ook 2 babytjes bij met HIV, en er was er 1, voor zover ik kon zien, met een hazenlipje.Voor de rest waren alle babies gezond, we hebben daar nog best lang gezeten voor mijn gevoel, en gingen rond kwart voor 5/5 uur weg?

Daarna gingen we weer even terug naar het mannetje op de rotonde met de fietsen, aangezien er morgen nieuwe vrijwilligers komen, en er een paar kapotte bandjes bij ons thuis stonden, en gelukkig was hij er nu wel.
Bandjes gefixt en met de fietsen terug naar huis.

Morgen ochtend zit ik zelf niet bij een project, dus mijn dag begint pas om 3 uur, en dat is dan bij Charity class 1, weer een klasje met kinderen die je engels les gaat geven!

• 05 Juli 2016 - 14:16

Han:

Hallo meisje,

Volgens mij werkt de site weer, leerzame eerste dag, het mannetje op de rotonde is dus een fietsenmaker.
    Nu kijken of ik reactie kan plaatsen.
    Succes.
    Han

• 05 Juli 2016 - 14:47

Oma Marianne Opa Ben:

Lieve Amber, wat maak je zo wat mee. Wij hebben grote bewondering voor jou. Lukt het nog met de temperatuur? Zal erg wennen zijn. Heel fijn op deze manier iets van jou te horen . Veel liefs van ons opa en oma.

• 05 Juli 2016 - 14:49

Justin:

Topperrr! Leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt en je ook nog eens inzet voor het goede doel

• 05 Juli 2016 - 15:07

Justin:

En wellicht kun je daar een band leren plakken ;).

Kusjes

• 05 Juli 2016 - 16:45

Saskia:

Wat maak je zo bijzondere dingen mee... en wat een schattige kindjes op de foto's :). Supertrots dat je dit doet! xMama

• 05 Juli 2016 - 16:46

Saskia:

Hoop alleen niet dat nu dit verslag ook weer verdwijnt ...

• 05 Juli 2016 - 21:57

Joke Oude Heuvel:

Bedankt voor je leuk verslag.het is nu bijna 10 uur. En lig jij al lekker te pitten.want het was wel een druk dagje.veel heb je voor de eerste dag gdaan. Morgen weer een fijne dag veel lifs..joke